۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
1402/12/19 /Dorsapax/Data/Sub_2/File/55cccc.jpg
مراقب مسمومیت با شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌های خانگی باشید
وبدا؛ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به فرارسیدن ایام پایانی سال و شروع خانه تکانی، رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از بروز مسمومیت با شوینده‎ها و ضدعفونی کننده‌های خانگی ضروری است.
 
به گزارش وبدا، دکتر محمدی در تشریح این خبر اظهار داشت: در سال‌های اخیر مسمومیت با شوینده‌های خانگی روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به 16 درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شوند.
 
وی به رعایت برخی اصول ایمنی هنگام استفاده از انواع فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی کننده‌ها به شرح زیر تاکید کرد؛
 
-همیشه قبل از استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده‌ها برچسب روی بسته‌بندی را بادقت مطالعه کنید.
 
-از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در مکان های قابل دسترس کودکان خودداری کنید.
 
-محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلیشان نگهداری کنید. هرگز این فرآورده‎ها را در ظروف مواد خوراکی (مثل بطری نوشابه) نگه ندارید. ممکن است کودکان و سالمندان به اشتباه این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.
 
-بازکردن پنجره‌ها یکی از اصول مهم و اولیه در استفاده از شوینده‌ها می‎باشد. با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات مانند وایتکس(مواد بر پایه کلر)، جوهر نمک و ... بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند، در هنگام استفاده از این مواد، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.
 
-در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلو بسته و درصورت امکان ماسک استفاده نمایید. باید توجه داشت ماسک تنفسی معمولی هیچگاه جلو بخارات متصاعد شده از شوینده‌ها و مواد شیمیایی را نمی‌تواند بگیرد و نباید به صرف داشتن ماسک، خود را در معرض استنشاق بخارات مواد شیمیایی قرار دهید.
 
-مخلوط کردن مواد شیمیایی و شوینده‌های خانگی مانند جوهر نمک (جرم بر و لوله باز کن)، مواد سفیدکننده و لکه بر (مانند وایتکس) بسیار خطرناک می باشد و گازهای ناشی از این ترکیب بسیارسمی و خفه کننده است. برخی افراد که از این خطر اطلاعی ندارند، تصور می‌کنند با اختلاط مواد سفیدکننده و جرم گیر، اثرات پاک کنندگی آن را افزایش می دهند. این در حالی است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب، به مسمومیت تنفسی شدید و حتی صدمات برگشت ناپذیر در ریه منجر می شود. بنابراین به هیچ عنوان انواع ترکیبات و پودرها و مواد مایع شوینده، جرمگیر و سفیدکننده نباید با هم مخلوط شوند.
 
-در هنگام استفاده از محلول‌های با پایه الکلی توجه شود که این فرآورده‌ها به دلیل قابلیت تبخیر سریع آتش زا هستند و باید از نگه داری آنها در کنار شعله آتش خودداری کرد. حتی توصیه شده است در هنگام ضدعفونی تلفن همراه، گوشی خود را ابتدا خاموش و سپس سطح آن را با محلول الکلی ضدعفونی نمایید. هنگامی که دست و سطوح به محلول الکلی آغشته شد، باید صبر کنید تا خود به خود خشک شود.
 
-استفاده از پاک کننده‌هایی مثل جوهرنمک، مواد شوینده و لکه بر، لوله بازکن، لاک پاک کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک بوده و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند.
 
-در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید. هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید.
 
-در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید. این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.
 
-در صورت بلعیده شدن ماده‌ای غیرخوراکی و سمی و یا استنشاق بخارات آن، با مرکز اورژانس 115 و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 تماس بگیرید.
تعداد بازدید: 228
Powered by DorsaPortal